Publ:090922


Mikael Alm som hämtar sonen Gustav från Höganäs förskola sitter i föräldrarnas inflytanderåd. Han känner oro inför utmaningen av åtta kommunala förskolor.
FOTO:Patrik Lundin Mikael Alm som hämtar sonen Gustav från Höganäs förskola sitter i föräldrarnas inflytanderåd. Han känner oro inför utmaningen av åtta kommunala förskolor.

Föräldrar oroliga över utmaningsturer

Beskedet att företaget Helianthus AB:s utmaning av de kommunala förskolorna i centrala Uppsala med 500 barn har hanterats "rekordsnabbt" har väckt stor oro hos föräldrar. De får stöd av oppositionen som kallar processen för "horribel".


Läs upp
Skriv ut Skicka Kommentera
Dela

FAKTA
Utmanarrätten infördes av den borgerliga alliansen efter valet. Privata företag som tror sig kunna utföra en uppgift bättre än kommunen kan utmana den kommunala verksamheten och ta över den. Antas utmaningen genomförs en vanlig upphandling, där även andra aktörer får delta, som kommunen själv. Före sommaren hade 49 utmaningar av olika kommunala verksamheter inkommit, men bara sex har än så länge avgjorts.


Cecilia Forss (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, sade häromveckan till UNT att det privata bolaget Helianthus AB utmaning av åtta kommunala förskolor i centrala staden har behandlats "rekordsnabbt".

Nu på torsdag ska barn- och ungdomsnämnden ta ställning i ärendet, och förslaget till beslut är att anta utmaningen av den kommunala verksamheten som totalt berör cirka 500 barn.
Nu reagerar inflytanderåden vid tre av de aktuella förskolorna starkt mot hanteringen av ärendet.
- 500 barn riskerar att bli verktyg i ett ideologiskt spel. Det här sker alldeles för fort och helt utan underlag, säger German Bender i inflytanderådet för Botulfs, Höganäs och Ringarens förskolor.

Enligt honom vill inte föräldrarna ta ställning för eller emot utmanarrätten. Det är barnen man värnar om, och föräldrarnas inflytande i processen. Politikerna borde ha informerat alla berörda direkt, menar German Bender
- Nu står det långt bak i beslutsunderlaget att vi ska kopplas in senare, men då är upphandlingsprocessen redan i gång. Och den är i sig är mycket omfattande och kostsam för skattebetalarna. Dessutom menar vi att det först måste tas fram en konsekvensbeskrivning och en kartläggning av hur väl förskoleverksamheten fungerar i dag, förskola för förskola, samt även av utmanarens förutsättningar att ta över och utöka sin verksamhet så kraftigt, German Bender.

Han får fullt stöd av Bengt Sandblad (S), vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
- Det här är en horribel process. Säger majoriteten ja till det här dras en stor apparat i gång som inte går att stoppa, helt utan underlag som belyser vad som kan hända med de här förskolorna i olika avseenden. Vi kommer att rösta emot en utmaning säger han.

Enligt Cecilia Forss behöver dock föräldrarna inte vara oroliga. De ska få sina önskemål tillgodosedda.
- Vårt beslut på torsdag avgör bara om vi säger jag till att göra alla de utredningar som föräldrarna vill se. Det betyder inte att någon upphandling inleds. Ett sådant beslut tas kanske om några månader. Bengt Sandblad avskyr utmaningar och försöker därför tillskriva beslutet på torsdag en helt annan betydelse än det har, säger Cecilia Forss.

Antas utmaningen tillsätts en styrgrupp som ska leda det fortsatta arbetet, förklarar Cecilia Forss.
- Inför en eventuell upphandling måste vi titta på om det är lämpligt med alla de här åtta förskolorna, om alla ska upphandlas var för sig eller i grupp, när det skulle kunna ska, och så vidare. Och föräldrarna och barnen är ju våra kunder, deras synpunkter är jätteviktiga, säger Cecilia Forss.
Hon tror att en eventuell utmaning bara leder till en bättre förskola.
- Kvaliteten är det enda det handlar om. Och skulle någon annan än kommunen vinna en upphandling måste de ha bättre kvalitet, säger Cecilia Forss.
Av: Niklas Skeri niklas.skeri@unt.se


 
 
Kommentarer till artikeln


Vem avgör vilken kvalité som är bäst????
Enligt Cecilia Forss handlar det om kvalité. För vem undrar jag?
Botulv är den enda förskola i Uppsala för barn som är sena i sin tal- språkutveckling. Hur har alliansen tänkt att det ska se ut för dessa barn i framtidens Uppsala. Har inte fått svar på detta....
"Vi ska få våra önskemål tillgodosedda", säger hon i denna artikel. Ärligt talat tror jag att detta är helt förhastat och att alliansen inte har någon plan överhuvudtaget när det gäller dessa barn. Vilket är skandal!
Av: Jenny Pousette ,    Sep 23 2009  kl 11:50
Till Perra
I helvete att jag är kund! Jag är medborgare! Det ger mig mer rättigheter än att välja i butikens färdiga utbud. Vi ÄGER butiken tillsammans, och därför kan vi faktiskt utnyttja vår rätt att bestämma hur vi vill ha saker och ting i vårat samhälle. Det är vår demokratiska rättighet, inte rättighet som konsumenter. Politiker är också medborgare, liksom företagare. De har inte inte större rättigheter än sina fellow medborgare att bestämma enligt vilken modell andra måste göra sina val. Gilalr man inte vad politikerna beslutar, då röstar man för förändring (även om svensken brukar ha kort minne). Jag utnyttjar hellre medborgarrätt än konsumentmakt.
Av: Larsa ,    Sep 23 2009  kl 11:44
Till Lisa S
Kommunen ska erbjuda det deras invånare (kunder) vill ha. Men kunderna kan inte kräva att ett visst företag (privat eller kommun) ska få vinna ett "uppköp" bara för att dom är ett visst företag. Det som är billigast (ingår väl en viss mån av kvalitet också) ska helt enkelt få rätten att driva verksamheten. Som skattebetalare tycker jag det vore skrämmande om pengarna användes på annat sätt. Den lyxen har vi inte idag. Ett uppköp skapar självklart oro, man vet vad man har men inte vad man får. Men en sak ska man ha klart för sig och det är att om ett företag (eller kommunen själva för den delen) inte uppfyller det dom avtalat så ska dom bli av med rätten att driva verksamheten.
Av: Perra ,    Sep 22 2009  kl 21:57
kommunens invånare vill ha kommunala förskolor
Jag utgår ifrån att tanken med utmanarrätten är att alliansen menar att kommunen inte ska driva verksamheter alls,utan bara se till att de finns tillgängliga. Men samtidigt är det väl kommunens uppgift att genomföra det som invånarna efterfrågar. Idag finns en hel del kommunala förskolor, och många av dem fungerar alldeles utmärkt. Det finns också många föräldrar som gärna har sina barn i just kommunala förskolor, eller åtminstone i förskolor utan vinstintresse. Vore det inte bra om politikerna lyssnade på dessa, och ägnade sig åt att lösa problem, istället för att skapa merarbete och onödiga kostnader kring en populär och väl fungerande verksamhet.
Av: Lisa Skiöld ,    Sep 22 2009  kl 16:18
Vad är problemet
Vinner det privata företaget upphandlingen så får man utgå från att dom har bästa produkten. Varför föräldrar automatiskt tror att privata företag är skit förstår jag inte. Jag tror det i väldigt många fall blir bättre med privat styre då kommunen ofta är totalt inkompitenta på att hantera skattebetalarnas pengar. Jag vet detta eftersom jag själv jobbar inom kommunen och hoppas på att min arbetsplats blir privat. Privatisering är bra på många sätt, dels billigare för skattebetalarna och dels är produkten i många fall betydligt bättre än den kommunen erbjuder. Kommunen ska ägna sig åt upphandlingar och inte utförandeverksamhet.
Av: Per Olsson ,    Sep 22 2009  kl 15:07
utmaningsprocessen oroar medan den pågår
Cecilia Forss menar att kvaliteten gynnas av att en utmaning genomförs, oavsett utfallet. Kanske är det så. Men processen skapar medan den pågår en hel del oro. Det är inte betydelselöst när det handlar om barn, och ett skäl till att man inte ska ta alltför lätt på torsdagens beslut.
Av: David ,    Sep 22 2009  kl 13:37
Förtydligande
Jag vill förtydliga att jag, tvärtemot det han skriver i sin kommentarer, är helt överens med Andreas Heimbrandt. Jag har faktiskt svårt att se vari oenigheten består. Han skriver: "För att processen ska gå rätt till förutsätter Förtroenderåden att såväl konsekvensutredningar samt kvalitetsutvärderingar genomförs med öppenhet och insyn." Och jag håller med fullständigt, både personligen och som representant för inflytanderåden.

Jag tycker också att David Ludvigssons förslag om att låta föräldrar sitta med i styrgruppen är en utmärkt idé.
Av: German Bender ,    Sep 22 2009  kl 12:44
Svar: En nyansering av föräldrarnas bild
Jag håller med om att det är viktigt att understryka att förtroenderådet beslutat att inte ta ställning i sakfrågan.

Jag tycker dock att uttalandena i artikeln väl speglar vad förtroenderådet beslutade. Förtroenderådet beslutade enligt min uppfattning inte bara att jobba för att få insyn i processen, utan även att jobba för att utmanings-processen, i alla dess delar, skulle gå rätt till - och framför allt inte skyndas på.

Jag förstår inte heller någonting i artikeln som att förtroenderådet vill stoppa utmaningen eller tar ställning i sakfrågan. Att förespråka en konsekvensbeskrivning med tillhörande utvärdering av dagens verksamhet kan mycket väl vara ett sätt att skapa ett bra underlag till beslutet om huruvida man ska anta utmaningen eller inte.

Av: Gustav Östberg, Höganäs fötroenderåd ,    Sep 22 2009  kl 12:40
Kvalitet?
Om utmaningen rör kvaliteten och inte är av ekonomisk natur så vill man ju veta hur mycket klagomål och missförhållanden som råder i centrala staden för att det politiska styret ska motivera att kommunen förlorar driften av förskolorna? Eller kan det vara så att kvalitet inte går att kvantifiera och mäta i pengar, vilket gör det enklare att med en mumbojumboförklaring lägga ut driften av förskolorna på en extern aktör? Och hur blir det med valfriheten, denna borgerliga ledstjärna, om alla förskolor i centrala staden drivs i privat regi?

Är det värt att offra en väl fungerande verksamhet och offentlighetsprincip, för ett alternativ som inte behöver vara bättre ur ekonomisk synvinkel, och som själva påstår att de kan leverera bättre kvalitet, men som inte kan garanteras? Pretty thin argument, skulle jag säga. Dessutom en utmanarverksamhet som i grund och botten drivs med mest hänsyn taget till aktieägarnas önskemål på avkastning av investerat kapital (för det är väl inte Heliga Birgitta som sitter på aktiestocken av godhet?).


Av: Larsa ,    Sep 22 2009  kl 12:27
ang styrgruppen
En styrgrupp ska leda arbetet, men ska denna utgöras blott av tjänstemän och politiker? Varför inte låta en eller annan förälder ta plats i styrgruppen, så försäkrar man sig om att föräldrarnas "jätteviktiga" (citat Cecilia F) synpunkter inte glöms bort.
Av: David Ludvigsson ,    Sep 22 2009  kl 11:50
En nyansering av föräldrarnas bild
När man läser artikeln är det lätt att få intrycket att Förtroenderåden vid förskolorna Botulv, Höganäs och Ringaren fattat beslut om att försöka stoppa utmaningen som process samt att rådet drar den förhastade slutsatsen att utmaningen betyder att förskolorna hamnar i privat regi. Det är fel i sak. Vad förtroenderåden beslutade var att inte ta ställning till utmaningen i sig utan att kräva insyn i processen.

Förtroenderåden beslutade att kräva insyn i processen för att säkerställa att den går rätt till. Rätt avser här öppet, demokratiskt och med barnens bästa i första rummet. Tillägas bör att utmaningen inte handlar om ekonomi utan om kvalitet, vilket är svårare att kvantifiera.

Att en del engagerade föräldrar i grupperna nu väljer att uttycka starkare ösnkemål än rådets beslut får stå för dem som individer eftersom rådet inte tog några sådana inriktningsbeslut. Dessa uttalar sig således inte i rådens namn utan som engagerade privatpersoner. Detta borde framgå av artikeln eftersom det är olyckligt när ett råd tillskrivs en av dess medlemmars åsikter snarare än rådets faktiska åsikter.

När German säger att "vi" menar (citat: att det först måste tas fram en konsekvensbeskrivning och en kartläggning av hur väl förskoleverksamheten fungerar i dag, förskola för förskola, samt även av utmanarens förutsättningar att ta över och utöka sin verksamhet så kraftigt) är det således inte rådets beslutade åsikt som presenteras utan Germans egen.

För att processen ska gå rätt till förutsätter Förtroenderåden att såväl konsekvensutredningar samt kvalitetsutvärderingar genomförs med öppenhet och insyn.
Av: Andreas H /Höganäs förtroenderåd ,    Sep 22 2009  kl 11:17
Ang. Snart utan valfrihet
Om alla förskolor i centrala staden skulle privatiseras, måste vi som bor här och vill fortsätta ha våra barn i kommunal förskola som sagt söka oss utanför centrum. Det är inte bara tidsödande, utan strider mot närhetsprincipen som kommunalpolitikerna säger sig värna om. Det är dessutom inte speciellt hållbart ur miljösynpunkt. Nej, det måste vara vår medborgerliga rätt att kunna välja barnomsorg som inte drivs som vinstdrivande företag i vår närhet. I synnerhet som verksamheten som bedrivs av kommunen idag är utmärkt!
Av: Ylva ,    Sep 22 2009  kl 11:11
Medborgardialog
Är inte kommunen skyldig att föra en medborgardialog i denna fråga? Vid tidigare planerade förändringar kring förskola och grundskolor i centrala staden inbjöds medborgarna till en dialog.
Av: Susanne ,    Sep 22 2009  kl 11:05
Vissa saker går fort
Hur kan det komma sig att sådant här går "rekordsnabbt" medan mycket annat inom kommunen ska utredas, skickas på remiss och stötas och blötas? Varför sådan brådska? Är det för att hinna med förändringen innan de berörda hinner protestera?
Av: Per Pehrsson ,    Sep 22 2009  kl 11:04
Varför "skynda på"?
I UNT:s artikel den 12 september säger Cecilia Forss att hon vill skynda på ärendet. Varför är det så viktigt att skynda på just detta? Värnar inte politikerna mer om förskolan än att man låter processen ta tid?
Av: David ,    Sep 22 2009  kl 10:41
Föräldrarna har vaknat
Vi föräldrar på de berörda förskolorna har snabbt engagerat oss i denna fråga för att den på ett mycket konkret sätt berör våra barn. Vi kommer att vända oss till samtliga föräldrar på alla de åtta förskolor som berörs av detta för att få en så bred uppslutning som möjligt. Alla är välkomna att delta i arbetet med att påverka våra politiker så att de fattar sina beslut på ett ordentligt underlag och med barnens bästa som absolut främsta krav.

En konsekvens som inte uppmärksammats i det här sammanhanget är att en privat driftsform kommer att innebära att offentlighetsprincip och personalens meddelarskydd (den oinskränkta rätten att tala med medier) inte längre gäller. Då blir personalen inte fri att berätta om missförhållanden på förskolorna, vilket betyder att deras främsta lojalitet är med förskolornas ägare och inte med barnen. Är det rimligt? Det tror jag inte att vare sig föräldrar eller personal tycker. Vad tycker politikerna?
Av: German Bender ,    Sep 22 2009  kl 10:41
Nu är det dags!
Nu är det dags för borgerligheten i stan att sluta upp med den här lekstugan! Se för f-n till att de komunala förskolorna blir kvar i stan! Sluta att skrota en bra fungerande verksamhet till något ni inte har en susning om hur det kommer att fungera! Bra verksamhet måste få kosta lite pengar och vi har ju redan världens bästa förskolor! Varför tror ni annars att de privata visat sitt intresse??? Cecilia Fors säger att föräldrarnas synpunkter är viktiga! Då är det väl redan klart då!
Av: C.L ,    Sep 22 2009  kl 09:58
kvalitet?
Det är klart att man vill ha god/bästa kvalitet på sina barns förskola. Men är det upp till politikerna att bestämma det? Det borde vara barnen och deras föräldrar som anser att kvalitén inte håller. Men om kvalitén är god, varför måste man då göra en utmaning? Trodde att man utmanade för att det var dålig kvalité och inte tvärtom!
Av: CO ,    Sep 22 2009  kl 09:51
Snart utan valfrihet?
Om alla kommunala förskolor i centrala staden ska gå över i privat drift är valfriheten borta. För att få kommunal förskola måste man då ta sig långt bort från centrum. Tidsödande för oss som bor centralt.
Av: DL ,    Sep 22 2009  kl 09:29
medborgare, inte kunder
Nej Cecilia Forss, föräldrar och barn är inte "kunder". Föräldrar och barn är medborgare och det är något grundläggande annat.
Av: Tommy ,    Sep 22 2009  kl 09:17
En liten reflektion
För alla er som är för en privatisering av denna typ av verksamhet i Uppsala behöver bara söka på "Storgården" i UNTs artikelsök. I ärendet Storgården får man uppleva privata ekonomiska intressen i form av en helt undermålig verksamhet, total avsaknad av föräldrainflytande, obefintlig insyn i verksamheten och en kommunal tillsyn som inte bara saknats under flera år utan som även står helt utan maktmedel vid egentligheter.
Av: LS ,    Sep 22 2009  kl 08:49

 Kommentera artikeln»


72018 TIPSA UNT | SMS/MMS

Mer på UNT.se

Uppsala idag

Temperatur: -5 - -2 º
Vindstyrka: 3 m/s
» Vädret

Webbisar i Uppsala








KONTAKTA REDAKTIONEN

Nyhetscheferna Anna Martinengo och
Roger Berglund: 018-478 15 70
Skicka sms/mms till 72018.

Annons



 


 





  Annonsera från 15:-
   Lokus bostad Lokus Jobb Lokus Motor Lokus Köp och Sälj
  Just nu 48358 annonser