Publ:091028
Demokrati ska inte vika för islam
SAMHÄLLE. Jag har ofta svårt att förstå islamdebatten. Det är som med debatten om graffitin. Graffiti är naturligtvis konst. Men att måla på andras egendom är naturligtvis ett brott. Många avfärdade även konsten och konstnären och ville förbjuda graffitiutställningar. Fel och dumt.
Skilj på sak och person. Jag gillar inte islam. Men jag har inget emot muslimer. Man måste skilja på sak och person.
Jag gillar inte andra religioner heller. Jag hyser stor misstro mot religioner allmänhet. För mig är religion lika med vidskepelse. Inom religion frodas intolerans mot homosexuella, mot kvinnors rätt, mot preventivmedel, mot liberalism, ibland till och med mot demokrati. Religion skapar gränser och friktion. Jag ogillar koscherslakt, ramadan och nattvard. Jag avskyr omskärelse, sharialag och abortförbud. Religion är irrationellt och farligt. Religion är ett verktyg för makt. Jag har därför ingen respekt för så kallad religiös övertygelse.
Jag förstår att många svenskar reagerar starkt mot islam. I tusentals år har religion styrt människors vardag. Efter seklers kamp har vi i Sverige nått en nästan unik frihet i en sekulariserad och liberal demokrati. Den vill människor försvara.
I länder som styrs av, eller har stort inflytande av, religion råder nästan undantagslöst ofrihet och förtryck. I Sverige finns många människor som flytt sådana samhällssystem. Därför är det märkligt att se politiker i det annars så självberömmande solidariska Sverige som värnar bokstavstrogna mer än de förtryckta. I brist på tydligt avvisande av religiösa hänsyn från de etablerade partierna tar Sverigedemokraterna poäng.
De flesta av oss förstår och inser att alla samhällen består av invandrare. Sverige liksom andra länder behöver invandring. Vi behöver nya influenser, nytt syre, ny energi. "Luftombytet" är hälsosamt och en garanti för att samhället inte stelnar och fastnar i likriktning och likformighet. Och i utstötningsbeteenden mot dem som "inte passar in". I ett fritt samhälle passar alla in. Men religion är en privatsak. Kyrkan är skild från staten. Och i ett fritt samhälle är religionsfrihet lika självklart som yttrandefrihet. I ett fritt samhälle får man bygga moskéer och ha egna traditioner. Man måste inte kunna svenska eller dansa knätofs runt midsommarstången. I ett fritt samhälle får man också gå klädd som man vill. Fick Brigitte Bardot gå i schalett får naturligtvis en muslimsk kvinna klä sig i niqab.
Islam utgör inget hot mot det svenska samhället. Inte heller muslimer. Men svenska politiker utgör ett potentiellt hot mot samhället. Den svenska integrationspolitiken har kört i diket. Segregation och utanförskap är ett hot mot samhället. Skapat av svenska politiker.
Jag vill inte se några religiösa undantag, inte i skolan, inte i vården, inte på jobben. Det vi gemensamt i demokratisk anda har bestämt är det som gäller. Ingen niqab i skolan, inga turbaner i SJ: s uniformer, inga religiösa friskolor.
Den svenska demokratin är min demokrati. Den är inte förhandlingsbar. Jag blir förbannad när jag ser politiker falla till föga för religiös påtryckning. Minsta undantag eller eftergift för religion är ett stick i sidan på demokratin och ett steg bakåt. Det är detta rädslan i grunden handlar om. Det är också det debatten borde handla om.
Sverige behöver ingen Jimmie Åkesson, SD:s ledare. Sverige behöver inga Sverigedemokrater. Men vi behöver högre i tak om det som är obekvämt att tala om. Sverigedemokraterna skulle bli betydelselösa om beslutsfattare bestämt och resolut avvisar alla religiösa krav och fortsätter kampen för sekulariserad demokrati. Sverige behöver modigare politiker, mera sanning, mindre politisk ångest och färre charader.
För oss som är lite äldre och erfarna är det lätt att skilja på vem som är ond och god. För dem som är yngre och oerfarna kan det vara svårare och därför lätt att förföras av förenklade och sminkade budskap.
Maud Olofsson och de etablerade partierna riskerar att förlora debatten mot Jimmy Åkesson och spela honom opinionen i händerna. Detta därför att de i panisk rädsla för att vara politiskt inkorrekta är än mycket räddare att säga det som bör sägas. Inga undantag för islam. Säg det högt! Inga undantag för religion i vår demokrati! Det är inte farligt! Om man kan skilja på sak och person!
Skilj på sak och person. Jag gillar inte islam. Men jag har inget emot muslimer. Man måste skilja på sak och person.
Jag gillar inte andra religioner heller. Jag hyser stor misstro mot religioner allmänhet. För mig är religion lika med vidskepelse. Inom religion frodas intolerans mot homosexuella, mot kvinnors rätt, mot preventivmedel, mot liberalism, ibland till och med mot demokrati. Religion skapar gränser och friktion. Jag ogillar koscherslakt, ramadan och nattvard. Jag avskyr omskärelse, sharialag och abortförbud. Religion är irrationellt och farligt. Religion är ett verktyg för makt. Jag har därför ingen respekt för så kallad religiös övertygelse.
Jag förstår att många svenskar reagerar starkt mot islam. I tusentals år har religion styrt människors vardag. Efter seklers kamp har vi i Sverige nått en nästan unik frihet i en sekulariserad och liberal demokrati. Den vill människor försvara.
I länder som styrs av, eller har stort inflytande av, religion råder nästan undantagslöst ofrihet och förtryck. I Sverige finns många människor som flytt sådana samhällssystem. Därför är det märkligt att se politiker i det annars så självberömmande solidariska Sverige som värnar bokstavstrogna mer än de förtryckta. I brist på tydligt avvisande av religiösa hänsyn från de etablerade partierna tar Sverigedemokraterna poäng.
De flesta av oss förstår och inser att alla samhällen består av invandrare. Sverige liksom andra länder behöver invandring. Vi behöver nya influenser, nytt syre, ny energi. "Luftombytet" är hälsosamt och en garanti för att samhället inte stelnar och fastnar i likriktning och likformighet. Och i utstötningsbeteenden mot dem som "inte passar in". I ett fritt samhälle passar alla in. Men religion är en privatsak. Kyrkan är skild från staten. Och i ett fritt samhälle är religionsfrihet lika självklart som yttrandefrihet. I ett fritt samhälle får man bygga moskéer och ha egna traditioner. Man måste inte kunna svenska eller dansa knätofs runt midsommarstången. I ett fritt samhälle får man också gå klädd som man vill. Fick Brigitte Bardot gå i schalett får naturligtvis en muslimsk kvinna klä sig i niqab.
Islam utgör inget hot mot det svenska samhället. Inte heller muslimer. Men svenska politiker utgör ett potentiellt hot mot samhället. Den svenska integrationspolitiken har kört i diket. Segregation och utanförskap är ett hot mot samhället. Skapat av svenska politiker.
Jag vill inte se några religiösa undantag, inte i skolan, inte i vården, inte på jobben. Det vi gemensamt i demokratisk anda har bestämt är det som gäller. Ingen niqab i skolan, inga turbaner i SJ: s uniformer, inga religiösa friskolor.
Den svenska demokratin är min demokrati. Den är inte förhandlingsbar. Jag blir förbannad när jag ser politiker falla till föga för religiös påtryckning. Minsta undantag eller eftergift för religion är ett stick i sidan på demokratin och ett steg bakåt. Det är detta rädslan i grunden handlar om. Det är också det debatten borde handla om.
Sverige behöver ingen Jimmie Åkesson, SD:s ledare. Sverige behöver inga Sverigedemokrater. Men vi behöver högre i tak om det som är obekvämt att tala om. Sverigedemokraterna skulle bli betydelselösa om beslutsfattare bestämt och resolut avvisar alla religiösa krav och fortsätter kampen för sekulariserad demokrati. Sverige behöver modigare politiker, mera sanning, mindre politisk ångest och färre charader.
För oss som är lite äldre och erfarna är det lätt att skilja på vem som är ond och god. För dem som är yngre och oerfarna kan det vara svårare och därför lätt att förföras av förenklade och sminkade budskap.
Maud Olofsson och de etablerade partierna riskerar att förlora debatten mot Jimmy Åkesson och spela honom opinionen i händerna. Detta därför att de i panisk rädsla för att vara politiskt inkorrekta är än mycket räddare att säga det som bör sägas. Inga undantag för islam. Säg det högt! Inga undantag för religion i vår demokrati! Det är inte farligt! Om man kan skilja på sak och person!
Björn Schaerström (M)
fritidspolitiker, Vallentuna
fritidspolitiker, Vallentuna
Kommentarer till artikeln
Bra Björn!
Jag instämmer i din analys. Feghet kommer inte att mota bort SD.
Av: hans hornewall ,
Nov 06 2009 kl 10:19
Inte ens i Kina eller Kuba eller gamla DDR eller gamla CCCP
hade alla jobb eller fick alla jobb eller har alla jobb, Fred!
Av: Ian Karlsson ,
Nov 02 2009 kl 20:02
Att vägra sysselsättning
Full sysselsättning är en förutsättning för integration av nytillkommande - ungdomar som invandrare - på arbetsmarknaden.
Liksom i frågan om brottsligheten avslöjar sig SD i denna fråga som ett helt vanligt borgerligt parti.
Att icke följa Sveriges grundlag i frågan om att sträva efter full sysselsättning är en av de punkter där dagens högerpopulister är helt överens med riksdagspartierna.
SD vill till och med lagstifta för att hindra att riksdagen styr riksbanken i någon sådan riktning.
Profitmaximeringen gäller som det högsta goda även för dessa som påstår sig vara folkets enda rätta val.
Liksom i frågan om brottsligheten avslöjar sig SD i denna fråga som ett helt vanligt borgerligt parti.
Att icke följa Sveriges grundlag i frågan om att sträva efter full sysselsättning är en av de punkter där dagens högerpopulister är helt överens med riksdagspartierna.
SD vill till och med lagstifta för att hindra att riksdagen styr riksbanken i någon sådan riktning.
Profitmaximeringen gäller som det högsta goda även för dessa som påstår sig vara folkets enda rätta val.
Av: Fred Torssander ,
Nov 01 2009 kl 22:49
Integration
Sverige är ett litet hörn av världen utan historisk erfarenhet av interaktion med andra folk i jämförelse med t.ex. engelsmän och fransmän. Vänliga sverige är ofta också konservativt, trångsynt och försiktigt; EU-fientliga, Euro-motståndare, NATO-motståndare, monarkister, "neutrala" dvs. fega att ta ställning etc. etc. Inte konstigt att svensk integrationspolitiken har kört i diket.
Men invandraromsorg och integrationsproblematik får inte bli alibi och ursäkt för inte tydligt avvisa särbehandling och undantag på religiös grund.
Men invandraromsorg och integrationsproblematik får inte bli alibi och ursäkt för inte tydligt avvisa särbehandling och undantag på religiös grund.
Av: Björn Schaerström ,
Nov 01 2009 kl 22:48
Skulle vara intresannt om artikelns rubrik
även gäller i Sverige om 100 år från nu?
Av: ian karlsson ,
Nov 01 2009 kl 22:25
Fred
Integrationen av de invandrare som kommit till Sverige är bedrövligt skött och ingen har behövt ta ansvar för detta, vara sig Bengt Westerberg eller Ingvar Carlsson som var de som tog dessa dåliga beslut år efter år på den tiden problemen skapades.
Senare drev sossarna igenom 9 av 10 st förslag som NY Demokrati en gånd hade om integrationen, men då var det försent!
Senare drev sossarna igenom 9 av 10 st förslag som NY Demokrati en gånd hade om integrationen, men då var det försent!
Av: Ian Karlsson ,
Nov 01 2009 kl 21:44
Den objektiva basen
Högerextrema rörelser föröker ofta ge intryck av att deras framväxt är ett resultat av sådant som till exempel förekomsten av många innevånare i alndet med icke-kristen, icke europeisk bakgrund.
Nazisterna i Tyskland hävdade att det var judeproblemet som gjorde att de fick makt och inflytande. Så var det dock icke. Korpralen Hitler själv började sitt politiska arbete inom arbetarrörelsen som agent för det tyska underättelseväsendet. Och nazipartiets tillväxt och maktövertagande finansierades av AG-Farben och Krupp mfl. monopolkapitalister.
Integrationen av de invandrare som kommit till Sverige efter 1990 har riksdagen och regeringen saboterat genom att de systematiskt brutit mot grundlagens skrivning om att det skall särskillt åligga det allmänna att trygga rätten till arbete.
Nazisterna i Tyskland hävdade att det var judeproblemet som gjorde att de fick makt och inflytande. Så var det dock icke. Korpralen Hitler själv började sitt politiska arbete inom arbetarrörelsen som agent för det tyska underättelseväsendet. Och nazipartiets tillväxt och maktövertagande finansierades av AG-Farben och Krupp mfl. monopolkapitalister.
Integrationen av de invandrare som kommit till Sverige efter 1990 har riksdagen och regeringen saboterat genom att de systematiskt brutit mot grundlagens skrivning om att det skall särskillt åligga det allmänna att trygga rätten till arbete.
Av: Fred Torssander ,
Nov 01 2009 kl 19:59
Många i Sverige och många partiers politiker har varit rädda
för att kritisera islam och dess läror sen slutet av 1980-talet. Efter Palmes död 1986 tog Ingvar Carlsson och Bengt Westerberg beslut om den största invandringen till Sverige i modern tid och just flyktingar från länder där islam fanns. Sen har vi inte kunnat integrera denna stora flyktingström. Istället för att ta tag i problemet då, så har detta bara fått växa år från år och årtionde till årtionde och invandringen bara fortsätter att öka. Många politiker har inte vågat se de problem som följt med denna stora flyktingström och har då själva bäddat för dessa problem med deras flathet över 20 år nu. Inte konstigt att högerpartier växer fram i Sverige och i andra länder, för den som inte ser att detta medfört och medför problem i vardagen i Sverige idag måste vara både blind och döv.
Av: ian kalrsson ,
Nov 01 2009 kl 18:52
Björn Schaerström vår nye integrations-och jämnställdhetsminister
En fantastiskt bra insändare skriven av Björn.
Du kvalificerar dig direkt till rubricerande ministerpost.
Om inte, blir du en bra kandidat till EU-ministerpost.
Välformulerad och verbal som du i denna insändare visar att du är.
Björn Werner
Du kvalificerar dig direkt till rubricerande ministerpost.
Om inte, blir du en bra kandidat till EU-ministerpost.
Välformulerad och verbal som du i denna insändare visar att du är.
Björn Werner
Av: Björn Werner ,
Nov 01 2009 kl 12:44
Läsvärt i debatten
Rekommenderad läsning i ämnet;
DNs Lena Andersson 24/10 "Beröringsskräck" samt på DN Debatt frilansjournalisten Dilsa Demirbag-Sten 24/10.
DNs Lena Andersson 24/10 "Beröringsskräck" samt på DN Debatt frilansjournalisten Dilsa Demirbag-Sten 24/10.
Av: Björn Schaerström ,
Nov 01 2009 kl 08:58
Mod, förnuft och saklighet
Tack Ian Karlsson. Låt oss tillsammans uppmuntra vår omgivning, politiker, media, samhällsdebattörer och medborgare att med mod, förnuft och saklighet försvara den sekulariserad demokratin och hålla bort irrläror och politiska mörkermän. Feghet i det här ämnet är farligt.
Av: Björn Schaerström ,
Nov 01 2009 kl 08:51
Re: Viklund.
Ja du Jan Viklund, det är många som svälter, där behövs konkreta åtgärder, inte ännu mera religion. Den som svälter behöver mat, även om denne är religiös.
Såg förresten här att i mitt förra inlägg i denna tråd ("Vaddå svält?") hade kommit med ett "?" inne i själva texten där det skulle ha varit ett kommatecken istället.
Såg förresten här att i mitt förra inlägg i denna tråd ("Vaddå svält?") hade kommit med ett "?" inne i själva texten där det skulle ha varit ett kommatecken istället.
Av: Svante Nevéus ,
Oct 31 2009 kl 23:39
Äntyligen en politiker
som öppet vågar prata och belysa detta problem. All heder åt dig Björn. Glädjande att du är moderat och hoppas ditt inlägg banar väg för andra politker att också säga sin mening om detta så vi får flera att lyssna på, flera infallsvinklar och så att debatten blir saklig utan att folk skriker ordet "rasist" direkt, som vissa försöker göra som någon skrämselpropaganda så vi andra skall vara tysta. Det gagnar ingen. Alla borde kunna skilja på person och sak.
Av: Ian Karlsson ,
Oct 31 2009 kl 10:45
Religionskrig
Sverige deltar i kriget mot Afghanistan. Den officiella motiveringen är att fienden är islamister, dvs. icke kristna icke vita som vägrar att underkasta sig ockupation och kolonisering.
Kritiken av islam för att vara sämre än (sekulariserad) kristendom blir därigenom totalt värdelös.
För att citera Lukasevangeliet: "Huru kan du säga till din broder: 'Broder, låt mig taga ut grandet i ditt öga', du som icke ser bjälken i ditt eget öga?
Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan taga ut grandet i din broders öga."
Kritiken av islam för att vara sämre än (sekulariserad) kristendom blir därigenom totalt värdelös.
För att citera Lukasevangeliet: "Huru kan du säga till din broder: 'Broder, låt mig taga ut grandet i ditt öga', du som icke ser bjälken i ditt eget öga?
Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan taga ut grandet i din broders öga."
Av: Fred Torssander ,
Oct 31 2009 kl 09:07
Ett jämlikt jämställt Sverige
Islam och andra förlegade religioner måste för att kunna accepteras av vårt samhälle genomgå en modernisering.
Det är prästerskapens skyldighet att i takt med att samhället utvecklas ta till vara på de goda krafter som kommer ur utveckling och tolka sin tro utifrån detta.
Kristendomen var en gång fundamentalistisk men i och med kyrkomöten för många hundra år sedan skapades treenigheten för att närma sig andra kulturer och idag accepteras samkönade äktenskap.
Islam måste också acceptera samhällets utveckling och andra kulturer, annars kommer samhället och andra kulturer aldrig att acceptera islam.
Det kan verka fientligt ut islams synvinkel det jag skriver, men så är verkligen inte syftet. Min önskan är att människor ska kunna förstå varandra oavsett religion eller läggning.
Det är prästerskapens skyldighet att i takt med att samhället utvecklas ta till vara på de goda krafter som kommer ur utveckling och tolka sin tro utifrån detta.
Kristendomen var en gång fundamentalistisk men i och med kyrkomöten för många hundra år sedan skapades treenigheten för att närma sig andra kulturer och idag accepteras samkönade äktenskap.
Islam måste också acceptera samhällets utveckling och andra kulturer, annars kommer samhället och andra kulturer aldrig att acceptera islam.
Det kan verka fientligt ut islams synvinkel det jag skriver, men så är verkligen inte syftet. Min önskan är att människor ska kunna förstå varandra oavsett religion eller läggning.
Av: Tomas Nilsson ,
Oct 31 2009 kl 02:20
Mycket bra skriven insändare
Religion är något folk kan hålla på med på fritiden. Blanda inte in oss andra i detta genom att kräva specialsydda regler.
Av: Magnus Olsson ,
Oct 30 2009 kl 14:30
It's all 'bout the money
Vi kan börja med att rensa ut Uppsalas eget Aktiebolag Religion, Livets Ord AB.
Nä visst nä... det skulle ju skada kommunens "tillväxt"...
Det är tydligen skillnad på irrläror och irrläror.
Beroende på hur mycket klirr de ger i kassan.
Nä visst nä... det skulle ju skada kommunens "tillväxt"...
Det är tydligen skillnad på irrläror och irrläror.
Beroende på hur mycket klirr de ger i kassan.
Av: Jan Viklund ,
Oct 30 2009 kl 12:46
Shop till we drop, Halleluja
Den största irrläran är myten om att vägen till Frälsning heter Oändlig Tillväxt och Extrem Konsumtion. Över liken av andra Medmänniskor.
Girigheten. Där har du ÖverGuden.
Girigheten. Där har du ÖverGuden.
Av: Jan Viklund ,
Oct 30 2009 kl 11:13
Högmod går före fall
Att tro sig vara enväldig Frälsare av Världsproblemen är Hybris. Lite ödmjukhet och mindre Självgodhet skadar inte,varken som medborgare eller politiker.
Av: Jan Viklund ,
Oct 30 2009 kl 10:47
Problemlösning kan bara ske i Verkligheten
I världen finns många uppgifter att lösa, stora som små, ifrån fattigdomsbekämpning och kamp för mänskliga fri- & rättigheter till att bygga ett bra samhälle och få ut mest möjliga för skattepengarna hoss oss lokalt. För mig som har ansats att göra något lite åt de verkliga problemen framåt finns inget utrymme för påhittade och irrationella läror. Det är svårt nog ändå.
Av: Björn Schaerström ,
Oct 30 2009 kl 10:34
"tolerans" modell Sverige
- Vad är tolerans?
- Att man inte lägger sig i vad andra gör.
- Är du tolerant?
- Jaadå! Jag skiter i varenda jävel.
ur Svenska Samtal
av Uppsalaförfattaren Kjell Sundberg
(alltför tidigt bortgången på 70-talet)
- Att man inte lägger sig i vad andra gör.
- Är du tolerant?
- Jaadå! Jag skiter i varenda jävel.
ur Svenska Samtal
av Uppsalaförfattaren Kjell Sundberg
(alltför tidigt bortgången på 70-talet)
Av: Jan Viklund ,
Oct 30 2009 kl 01:42
Tänka fritt...
"När jag ger de fattiga mat kallar de mig helgon
När jag frågar varför de fattiga inte har någon mat
kallar de mig kommunist."
- annat tänkvärt citat av brasilianske prästen
Dom Helder Camara.
Så är det ställt.
Passande för det akademiskt mästrande pekfingret
om att tänka "fritt" eller "rätt"
ovanför vår Fiina universtetsaula.
När jag frågar varför de fattiga inte har någon mat
kallar de mig kommunist."
- annat tänkvärt citat av brasilianske prästen
Dom Helder Camara.
Så är det ställt.
Passande för det akademiskt mästrande pekfingret
om att tänka "fritt" eller "rätt"
ovanför vår Fiina universtetsaula.
Av: Jan Viklund ,
Oct 29 2009 kl 23:53
Re: Nevéus
Verkligheten är att miljarder svälter.
Även om vi kan frossa i självbelåtenhet och distans i det här kyliga landet.
Det låg ingen jävla fisförnäm "symbolik" i Gandhis konstaterande.
Men du kanske tillhör dem som anser att Alsikesystrarna ska ställas inför rätta för att de ger bröd och husrum utifrån sin tro åt skyddsbehövande, oavsett deras ras, religion ellen nationstilhörighet!!
Även om vi kan frossa i självbelåtenhet och distans i det här kyliga landet.
Det låg ingen jävla fisförnäm "symbolik" i Gandhis konstaterande.
Men du kanske tillhör dem som anser att Alsikesystrarna ska ställas inför rätta för att de ger bröd och husrum utifrån sin tro åt skyddsbehövande, oavsett deras ras, religion ellen nationstilhörighet!!
Av: Jan Viklund ,
Oct 29 2009 kl 23:11
Vaddå svält?
För den som vill ha en religion så finns det ett mycket stort utbud, i Sverige också, varsågod ? bara vi andra slipper. Men de som inte är "svältfödda" på religion, eller t.o.m. trötta på religion, kanske inte alltid vågar säga det av rädsla för de religiösa, även i Sverige. Själv vill jag leva i verkligheten.
Av: Svante Nevéus ,
Oct 29 2009 kl 21:11
Svältfödda...
För den som svälter
är Gud detsamma som ett stycke bröd.
- Mohandas Karamchand Gandhi
Så profant och insiktsfullt kan man också uttrycka sig.
Vad vi är svältfödda på i det här landet tål att fundera över.
är Gud detsamma som ett stycke bröd.
- Mohandas Karamchand Gandhi
Så profant och insiktsfullt kan man också uttrycka sig.
Vad vi är svältfödda på i det här landet tål att fundera över.
Av: Jan Viklund ,
Oct 29 2009 kl 16:11
Medalj till Björn Schaerström!
Tack Björn för en ovanligt briljant insändare! Som humanist så blev jag riktigt glad över den. Din insändare var kanonbra, rakryggad och nyanserad. Jag håller med om nästintill varje ord. Att kritisera religion är som att vara den lille pojken som säger att kejsaren är naken. Man ska ha rätt att kritisera och diskutera religioner förutsättningslöst precis som allting annat. Vi måste våga. Allt gott som man kan ha, kan man ha utan religion. Tack Björn, du ska vara stolt över detta! Det här var en riktig fullträff!
Av: Svante Nevéus ,
Oct 28 2009 kl 20:38
Tro
Vad det råder akut behov av, är en mindre missstro mot andra och mindre av övertro på det egna jagets förträfflighet.
Det är det första sunda steget bort från fanatism.
Vår jord kan du ej göra om
Stilla din häftiga själ
Endast en sak kan du göra
En annan människa väl
- Stig Dagerman
Ingen människa är en Ö
Sig själv tillräcklig
- John Dunne
Det är det första sunda steget bort från fanatism.
Vår jord kan du ej göra om
Stilla din häftiga själ
Endast en sak kan du göra
En annan människa väl
- Stig Dagerman
Ingen människa är en Ö
Sig själv tillräcklig
- John Dunne
Av: Jan Viklund ,
Oct 28 2009 kl 18:40
Funderingar
Jag har bara problem med fanatism, inte med människor som omfattar någon slags tro. SD ska väl inte sätta agendan? Våra institutioner ska sannerligen vara sekulära men samhället (vi människor) behöver i sanning inte vara det! Religionen kan också vara en positiv kraft riktad till medmänniskor och det samhälle man lever i. Jag tror Habermas sagt något i stil med, "att jag inte tror på Gud, men jag är inte säker på att jag skulle vilja leva i en värld utan religion".
Av: Per Sjöberg ,
Oct 28 2009 kl 18:32
Re: käck
Ja, halleluja igen då.
Ärliga, ödmjuka, osjälviska, solidariska medborgare och politiker.
Som inte framhäver sig själva.
Den drömmen ser vi fram emot.
Ärliga, ödmjuka, osjälviska, solidariska medborgare och politiker.
Som inte framhäver sig själva.
Den drömmen ser vi fram emot.
Av: Jan Viklund ,
Oct 28 2009 kl 17:11
Strålande Björn
Demokrati är det bästa sättet av de dåliga sätten att leda ett land.
Demokrati bygger på ärlighet hos politikerna. Väljarna är så intelligenta att ärliga politiker vinner röster och därmed majoritet.
Våga värna demokratin. Stå upp för ärligheten.
Strålande Björn
Demokrati bygger på ärlighet hos politikerna. Väljarna är så intelligenta att ärliga politiker vinner röster och därmed majoritet.
Våga värna demokratin. Stå upp för ärligheten.
Strålande Björn
Av: Christer Käck ,
Oct 28 2009 kl 16:58
Högfärd går före gemensam Välfärd
Det är religionen före alla andra idag.
Fräls oss från Varandra.
Och Var och en sin egen Gud.
Fräls oss från Varandra.
Och Var och en sin egen Gud.
Av: Jan Viklund ,
Oct 28 2009 kl 11:48
Visst....
Dina synpunkter är på många sätt riktiga, men hade stärkts av om du visat mer respekt för vad religion i positiv mening betyder för många människor. Den fanatism du vill motverka är undantaget. De stora människoplågarna har trots allt varit nazismen och kommunismen.
Av: Erik Sjöberg ,
Oct 28 2009 kl 11:25
p.g.a.
han har rätt, men varför trots att han är moderat? det kanske är på grund av att han har en moderat grundsyn?
Av: Janne Runsvik ,
Oct 28 2009 kl 11:20
Re:Linus
Ja, halleluja då.
"Utan tvivel är man inte klok."
- Tage Danielsson
(endast human-ist & cykl-ist.)
"Utan tvivel är man inte klok."
- Tage Danielsson
(endast human-ist & cykl-ist.)
Av: Jan Viklund ,
Oct 28 2009 kl 11:05
Han har rätt i allt han säger
trots att han är moderat. ;-)
/Linus Eriksson
/Linus Eriksson
Av: Linus Eriksson ,
Oct 28 2009 kl 04:32
Vad är vidskepelse..?
Den allomfattande religion som styr hela världen, mer än islam, kristendom, judendom, eller några andra... heter Mammon.
Alla dyrkar Pengar.
Inte minst multimiljardärer som mullorna i Iran.
Verklig vidskepelse är att se Homo Sapiens - och sin egen dyrbara person - som unversums absoluta centrum.
Och börsen som mer verklig än människans bräckliga beroende av den här sargade jorden.
Men sådana här tankar är hädelse, det vet jag, för moderater. Eller bolsjevism.
Alla dyrkar Pengar.
Inte minst multimiljardärer som mullorna i Iran.
Verklig vidskepelse är att se Homo Sapiens - och sin egen dyrbara person - som unversums absoluta centrum.
Och börsen som mer verklig än människans bräckliga beroende av den här sargade jorden.
Men sådana här tankar är hädelse, det vet jag, för moderater. Eller bolsjevism.
Av: Jan Viklund ,
Oct 28 2009 kl 00:20
Kommentera artikeln»
Humanioran får en fjärdedel
Läs mer: Uppsala universitet
Belgisk räd mot kurder
Läs mer: Vart går Turkiet?
Detaljstyr inte lärarutbildningen
Läs mer: Vart går skolan?
Läs mer: Uppsala universitet
Vågar Bildt ta en seriös debatt?
Färre arbetslösa än 2003-2006
Mikrolån - lyft för kvinnor
Demokratin försvarades av högern
Vi vädjar om hänsyn till Uppsala
Läs mer: Uppsala universitet
Läs mer: Bostäder
Fräckt av rödgröna om sjukhusmat
Släpp ut kunskapen i samhället!
Låt folk välja själva, Hägglund!
Läs mer: Ska Rut vara kvar?
S och V minskar kvinnofriden
2009 bildades sju naturreservat
Dagens debattartiklar
00:01 SDU försökte diskutera sakligt »
00:01 Abc gav allsidig bild »
00:01 Humanioran får en fjärdedel »
Mer på UNT.se
KONTAKT
DebattredaktörMaria Ripenberg
E-post: debatt@unt.se
REGLER FÖR DEBATTARTIKLAR
Läs vilka regler som gäller för debattartiklar på Åsikt Uppsala. »
Annons
Nyheter
14:31 "Ålderism accepterad diskriminering"13:08 Ökade medieinvesteringar
12:48 Fortsatt ökning för Volvo i Europa
12:30 Fem greps för bostadsinbrott
11:23 Skärpt straff för inbrott
10:41 Böter för klottrare
10:39 Ensamstående föräldrar förlorare
10:33 Inbrott i kiosk
09:58 Veteran lämnar politiken
09:45 Vattenfall Uppsala vann sopupphandling
08:38 En person fastklämd vid kollision med traktor
05:57 Nu gör de upp i tingsrätten
Kultur & Nöje
08:05 Kaipa har fått förnyad energi15:19 Högaktuellt popband tillbaka i Uppsala
15:08 Lady Gaga tackar Åkerlund
Sport
08:08 Mycket talar för Plannja-Uppsala i kvartsfinal
08:05 Inget annat än SM-guld
räknas för Fyrisfjädern
08:01 Sjölund en stabil doldis i Almtuna
22:44 Nygren och Eskhult
bäst i Uppsala
22:17 Enköping utjämnade
- kan avgöra på hemmplan
21:05 Ingen bra match när Valsta S föll
20:22 Tung förlust för Sallén mot Luleå
Tisdag 16 mars 2010
Leva
Läs upp
Skriv ut
Skicka
Dela
Sök bland tusentals recept i UNT:s kokbok.
Prenumerera på nyhetsbrevet från unt.se
Gillar du golf? Titta in på UNT:s golfsajt
Hur bra är du på sudoku? 



Vad fick grannen ge för sitt hus? Hela listan med lagfarter.
Köp dagens UNT som e-tidning.
Har någon i bekantskapskretsen gift sig?
Sök bland aktuella evenemang. 
