Publ:090225


Fett eller kolhydrater utan betydelse för viktnedgång

Hur mycket av kalorierna i maten som kommer från fett, protein eller kolhydrater spelar liten roll för om man ska lyckas gå ner i vikt. En fettsnål diet med mycket kolhydrater ger på ett par års sikt samma viktnedgång som en fettrikare diet med litet kolhydrater.


Läs upp
Skriv ut Skicka Kommentera
Dela

Fakta om studien
Alla fick kostråd som skulle leda till viktnedgång genom att tillföra mindre energi än vad de förbrukade, men inom den ramen skiftade fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater.

För grupp 1 var fördelningen 20 procent fett, 15 procent protein, 65 procent kolhydrater.
För grupp 2 var fördelningen 20 procent fett, 25 procent protein, 55 procent kolhydrater.
För grupp 3 var fördelningen 40 procent fett, 15 procent protein, 45 procent kolhydrater.
För grupp 4 var fördelningen 40 procent fett, 25 procent protein, 35 procent kolhydrater.

Ingen av kosterna stod i strid med rekommendationerna om vad som är bra för hjärtat och blodkärlen. Alla grupperna rekommenderades till exempel att äta minst 20 gram fibrer per dag och hålla nere mängden mättat fett och kolesterol i maten.


Det visar resultaten av en amerikansk studie, som i dag torsdag publiceras i den ledande medicintidskriften New England Journal of Medicine.
- En mycket välgjord studie. Det viktigaste budskapet den ger, som kan vara svårt att få fram i den ofta rätt upphetsade kostdebatten, är att det totala kaloriintaget måste hållas nere om man ska lyckas gå ner i vikt. Variationer i kostens sammansättning har däremot liten betydelse, kommenterar professor Christian Berne vid Akademiska sjukhusets medicinklinik.

Den nya studien omfattar drygt 800 överviktiga kvinnor och män, som med slumpens hjälp fördelades på fyra grupper. Alla deltagare skulle begränsa sitt totala kaloriintag, men hur mycket av kalorierna som skulle komma från fett, proteiner och kolhydrater skiftade kraftigt mellan grupperna.
En grupp hade till exempel en mer Atkinslik diet med förhållandevis mycket fett och protein, men bara 35 procent kolhydrater, medan en annan skulle få bara 20 procent av sitt kaloriintag från fett och hela 65 procent från kolhydrater.

Flera tidigare studier har pekat på att en kolhydratfattig fett- eller proteinrik kost på kort sikt ger en större viktnedgång än en kolhydratrik, fettsnål kost. I den nya studien var däremot viktnedgången i alla grupperna likvärdig, både på sex månaders och på två års sikt.
Efter ett halvår hade deltagarna gått ner i genomsnitt sex kilo i vikt, men sedan upphörde viktminskningen för de flesta och vändes till en långsam viktuppgång under det andra året.
När studien avbröts efter två år vägde deltagarna i genomsnitt 3 till 4 kilo mindre än de gjort innan de påbörjade kostbehandlingen - oavsett om de ätit mat med litet eller mycket fett, litet eller mycket protein, eller med en låg eller hög andel kolhydrater.

Viktnedgången var dock större för de deltagare som fortsatt att gå på regelbundna gruppträffar under hela behandlingsperioden, som verkligen lyckats leva efter kostråden de tilldelats och som följt rådet att motionera minst 90 minuter i veckan. Och för enskilda deltagare i alla grupperna var viktnedgången flera gånger större än bara några kilon.
Även om viktnedgången i de flesta fallen var blygsam åtföljdes den av förbättrade blodfetter och insulinnivåer i blodet, faktorer som på sikt kan skydda mot att insjukna i hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.
- I det stora hela bekräftar studien dock att det är svårt att på gruppnivå, även med massiva insatser, åstadkomma stora förändringar av kroppsvikten, säger Christian Berne.

Christian Berne är medlem av den expertgrupp som Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, tillsatt för att granska det vetenskapliga underlaget för kostråden för diabetes.
- Övervikt är en viktig faktor vid typ 2-diabetes. En positiv sida av att de olika kostvarianterna i den nya studien gav likvärdig effekt är att det öppnar för att ge en mer individualiserad behandling utifrån vilken typ av mat patienterna tycker om, säger han.

ake.spross@unt.se 018-478 13 12
Av: Åke Spross ake.spross@unt.se


 
 
Kommentarer till artikeln


Du kostrådgivare...
...har uppenbarligen inte riktigt koll på studien! Det är inte Atkins eller GI som är testat! Den som i undersökningen åt minst kolhydrater åt 9 gånger mer kolhydrater än vad Atkins rekommenderar. Jag äter själv efter LCHF (ca 5 % kolhydrater, 15 % proteiner och 80 % fett) och har blivit fri från diabetes, fått normala kolesterolvärden och ett kanonblodtryck. Jag har dessutom tappat 30 kg!
En sak är jag dock helt överens med studien om: Tillfälliga dieter är inte bra på sikt. Den som äter på ett sätt för att gå ned i vikt men vid uppnått mål återgår till skräpet kommer oundvikligen att gå upp i vikt. För mig och de flesta andra som äter LCHF så är detta en sätt att leva!
Av: Kristina ,    Feb 27 2009  kl 08:10
Rätten till en kontaktfamilj....
Kontaktfamilj till fyra barn.Dessutom inom annat län. Som har sina bägge föräldrar inom samma tak.!!!! För att föräldrarna önskar en lugn tillvaro samt för att kunna resa bort på weekend.Det är den nya trenden på barn och ungdom inom uppsala kommuns socialförvaltning.Den möjligheten kan man få på dagen emedans de familjer som är ensamstående med barn blir utan hjälp och får vänta i evigheter på hjälp. Det ser skitbra ut..
Av: Ensamståeende mamma... ,    Feb 26 2009  kl 16:29
Svårt att gå ned i vikt när man är hungrig
Inte konstigt att folk hoppar av detta när man tvingas vara hungrig.

Jag själv har gått ned 18kg med LCHF på ett halvår utan att vara hungrig och har inte motionerat. Jag har även slutat att vara fettskrämd. Förutom själva viktnedgången har jag blivit klart piggare och fått ett bättre humör.

Såsom kostdoktorn.se säger i sin blogg om denna undersökning: Den korrekta rubriken borde snarare vara att "Dessa fyra (fettskrämda) dieter som testats var lika dåliga".

Inte "alla dieter".


Av: Patrik Nordelind ,    Feb 26 2009  kl 16:16
Nyheten är
egentligen ingen nyhet men en upplysning att Atkins och GI-dieter inte fungerar på så sätt som det påstås. Det som fungerar är att begränsa energiinnehållet. Hur man sedan göra det finns många vägar till.
Av: PeteN ,    Feb 26 2009  kl 12:18
Vad är nytt
Då har det kommit ännu en undersökning som visar att det inte är någon större ide att gå på diet eller banta, det fungerar inte i längden. Jag undrar, VAD i detta är nyhet?
Jag har alltid sagt, tjatat och påpekat om vikten (!!) med att se till helheten, både kropp och själ, samt att göra en livsstilsförändring om man vill förändra sin kropp. Dieter är inget annat än snabba och falska fixar som bryter ner din kropp, ditt immunförsvar och kanske även dina muskler.
Jag tror inte på att förbjuda vissa livsmedelsgrupper eller varor, det blir man bara mer sugen av. Alla vet ju att det förbjudna är mer lockande än något annat.
Nä, byt ut det som är skadligt just för dig och din kropp och själ beroende på vad du vill uppnå. Alla är vi olika och målen kan se olika ut för var och en och förändras under tiden.
Jag vill göra allt jag kan för att stoppa dessa falska snabba lösningar och se starka och pigga människor i min omgivning. Det är lång väg dit men det måste gå på något sätt.
Av: Marie, kostrådgivare ,    Feb 26 2009  kl 10:51

 Kommentera artikeln»


72018 TIPSA UNT | SMS/MMS

Mer på UNT.se

Uppsala idag

Temperatur: -13 - 1 º
Vindstyrka: 3 m/s
» Vädret

Webbisar i Uppsala





Vinn två biljetter till bandyfinalen

Vet du vilket lag som vann herrfinalen i fjol?
Skicka ett SMS. Skriv "bandybiljetter lagnamnet" till nummer 72018.
Tjänsten kostar 10 kr (+ ev operatörskostnader) Tävlingen pågår till 16 mars



KONTAKTA REDAKTIONEN

Nyhetscheferna Anna Martinengo och
Roger Berglund: 018-478 15 70
Skicka sms/mms till 72018.

Annons



 


 





  Annonsera från 15:-
   Lokus bostad Lokus Jobb Lokus Motor Lokus Köp och Sälj
  Just nu 53764 annonser