Publ:091201


FOTO:Hans E Ericson

Genusnormen en Sovjetmodell?

Uppsala universitets "genus­certifiering" gör genus till norm på ett sätt som för tankarna till marxism-leninismen i Sovjet. Men en samhällsforskare måste få välja teoretiska perspektiv efter eget huvud, utan genus­inspektörer. Det skriver professor Bertil Holmlund.


Läs upp
Skriv ut Skicka Kommentera
Dela

Så kallad genuscertifiering är på gång vid Uppsala universitet, i varje fall inom området för humaniora och samhällsvetenskap (Humsam). En arbetsgrupp inom Humsam levererade i september en promemoria med diskussion och förslag på hur sådan genuscertifiering skulle kunna utformas. Inspirationen kommer åtminstone delvis från Lunds universitet där genuscertifiering diskuterats och utretts under de senaste åren.

Arbetsgruppen för genuscertifiering vid Humsam föredrar beteckningen "genusmärkning" i stället för genuscertifiering "för att undvika mindre lämpliga associationer för verksamheten inom humaniora och samhällsvetenskap". Man blir onekligen lite nyfiken på vilka dessa mindre lämpliga associationer skulle vara och om de möjligen kan ha någon relevans för bedömningen av hela projektets rimlighet.

Genuscertifiering går i korthet ut på att verksamheter vid universitetet ska bedömas utifrån kriterier som har med genusaspekter­ att göra. Verksamheter som uppfyller vissa krav på genusmedvetenhet ska kunna belönas med högre status (märkning) och med större ekonomiska resurser.

Det kan handla om krav på kurslitteraturen, undervisningens innehåll och om hur arbetsuppgifterna fördelas på institutionerna.

För att kunna ta ställning till önskvärdheten av genuscertifiering är det rimligt att ställa frågan om vilka mål som certifieringen avser att uppnå och om vilka medel som är ägnade att uppnå målen. I det sammanhanget aktualiseras också frågor om målkonflikter: vissa former av genuscertifiering kanske strider mot andra centrala mål för universitetens verksamhet. I arbetsgruppens förslag finns ingen explicit diskussion om vilka de övergripande målen för genuscertifiering är.

Ett rimligt och okontroversiellt mål kan sammanfattas i begreppet ickediskriminering. Man kan till exempel anknyta till den svenska lagen om likabehandling av studenter som syftar till att "främja lika rättigheter för studenter och sökande och att motverka diskriminering på grund av könstillhörighet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionshinder."

Genuscertifieringens förespråkare verkar ha betydligt mer ambitiösa mål än att motverka diskriminering. Två nyckelord i Uppsalaarbetsgruppens pm är genusmedvetenhet respektive genusperspektiv. Det bör finnas kurslitteratur som "analyserar aktuellt ämne ur genusperspektiv". När kurslitteratur som saknar genusperspektiv används bör den "problematiseras ur genusperspektiv". Åtgärder bör vidtas för att "identifiera brister med avseende på genusmedvetenhet" och "höja genusmedvetenheten".

Ambitionen verkar vara att genusperspektivet ska genomsyra all verksamhet vid universitetet, inklusive forskningen. Byt ut ordet genus mot klass och pröva hur det låter med krav på att kurslitteraturen bör ha klassperspektiv och att undervisningen bör präglas av klassmedvetenhet. Ett sådant förslag skulle väcka ett ramaskri.

Men finns det egentligen någon principiell skillnad mellan att ställa krav på genusmedvetenhet och genusperspektiv och att efterlysa klassmedvetenhet och klassperspektiv? Jag har svårt att se det. Begrepp som genus och klass (liksom etnicitet) är redskap för att förstå samhällsfenomen och formulera hypoteser om hur världen är beskaffad. De kan vara mer eller mindre fruktbara kategoriseringar beroende på vad som studeras. Genuscertifiering innebär krav på "perspektivmonopolisering": genus är det perspektiv som ska gälla och omfattas av alla.

Det går inte att komma ifrån att denna sorts upphöjande av genus till överordnad norm leder tankarna till den roll som marxism-leninismen spelade i Sovjetunionen och dess lydstater.

Man kan förstås hävda att genusperspektiv inte utesluter andra perspektiv, till exempel klass eller etnicitet. Men ingen har vad jag vet kommit med förslag om att införa klass- eller etnicitetscertifiering av kurser, utbildningar och institutioner. Och att samtidigt tillämpa certifiering med avseende på genus, klass och etnicitet vore nog ganska resurskrävande och skulle kräva en stor kader av särskilt utbildade inspektörer för att bevaka de korrekta perspektiven. Att efterlysa klasscertifiering skulle för övrigt uppfattas som krav på ett marxistiskt perspektiv, ett i dagens politiska klimat helt omöjligt förslag.

Jag ifrågasätter inte värdet av genusperspektiv. I många sammanhang är begreppet högst relevant, liksom begrepp som klass eller etnicitet. Men genus bör inte ges särställning som ett överordnat paradigm med i det närmaste universell relevans.

Om kravet på genusperspektiv också ska omfatta forskning och forskarutbildning - vilket rimligen konsekvensen kräver - finns uppenbara risker för oacceptabla restriktioner för det fria kunskapssökandet.

Det kan faktiskt vara så att genusperspektivet ibland är irrelevant, eller i varje fall mindre viktigt än andra perspektiv. Det bör vara varje samhällsforskares sak att välja sina teoretiska perspektiv efter eget huvud, utan pekpinnar från kontrollerande genusinspektörer.
Bertil Holmlund
professor och prefekt vid Nationalekonomiska institutionen i Uppsala
UNT 1/12 2009


 
 
Kommentarer till artikeln


http://flanerase.wordpress.com/
Samma brist på mångfald ? jag vill inte använda mig av det mer värdeladdade begreppet "enfald" ? rådde ju inom vissa institutioner för i runda slängar 40 år sedan. Jag tänker på bekanta som försökte läsa sociologi och liknande mjukdataämnen och som fick ge upp när de kände sig utmobbade bland alla "rödskäggen" på institutionen.

Se vidare http://flanerase.wordpress.com/2009/12/04/en-asikt-i-taget/
Av: Axel Sjöstedt ,    Dec 05 2009  kl 13:49
Rolig läsning
Det är verkligen roligt att läsa denna replikväxling om genusnormer. Jag förstår inte riktigt att man kan ifrågasättta att dessa finns i Uppsala och i Sverige utan tro att de bara finns i det gamla Sovjet: Vi lever och verkar överallt i en tydlig genusnorm, det vill säga mannens. Därför är det inte så konstigt att vi män går i taket så fort detta ifrågaätts.
Av: Rune Stål ,    Dec 03 2009  kl 17:16
Genustjatet skadar utvecklingen
Om vi nu skall syssla med detta genusmätande och genusstyrande av all mänsklig verksamhet får vi väl snart börja kvotera in män på ridskolor, syföreningar och work out pass och straffskatta Skanska, PEAB och NCC för snedrekrytering.
Av: Björn Schaerström ,    Dec 02 2009  kl 20:26
Ingen tror på Darwin
Sovjetstaten trodde inte på Darwin.
Genusdiskursen tror inte heller på Darwin.
Begreppet sexuell selektion (sexuell påfågling eller "att få göra kön") är en extrem drivkraft för kreativitet och framåtskridande.

Genusvetenskapens mål är att fullständigt radera denna drivkraft.

Jag säger bara en sak:

Morsning välstånd.

Varför skall vi med svart ögonbindel gå in i ännu en svart tunnel.

Är vi på ett akademiskt universitet eller är vi i kyrkan.
Jag som trodde att all vetenskap bottnade i livets fundament.
Av: Anders B Westin ,    Dec 02 2009  kl 19:38
Ingen tror på Darwin
Sovjetstaten trodde inte på Darwin.
Genusdiskursen tror inte heller på Darwin.
Begreppet sexuell selektion (sexuell påfågling eller "att få göra kön") är en extrem drivkraft för kreativitet och framåtskridande.

Genusvetenskapens mål är att fullständigt radera denna drivkraft.

Jag säger bara en sak:

Morsning välstånd.

Varför skall vi med svart ögonbindel gå in i ännu en svart tunnel.

Är vi på ett akademiskt universitet eller är vi i kyrkan.
Jag som trodde att all vetenskap bottnade i livets fundament.
Av: Anders B Westin ,    Dec 02 2009  kl 19:34
Feminism och genusperspektiv är Kejsarens nya kläder
Jag har aldrig känt mig kränkt, särbehandlad eller på annat sätt nedtryckt av någon vid universitetet efter fyra års studier vid minst tre fakulteter.

Sverige är världens troligen mest jämställda land, kan vi inte bara acceptera det och sluta lagstifta in trams som förstör för studenter, forskare och många andra i samhället ?

Äntligen och tack - BERTIL HOLMLUND - någon som vågar stå upp mot trycket. Alla andra smyger runt sanningen, det är lätt att hålla med och haka på, svårt att få pöbeln att sluta hålla med.

Klart att man inte får förtrycka någon, men det hela är i stort sett en radikal vänsterklyscha (grymt smart sådan) som piskar upp intetsägande debatt och lockar väljare.
Av: Lisa Ekenholm ,    Dec 02 2009  kl 17:48
Driv inte med demokratin!
@sara bengtsson

Grattis! Du har genast lyckats pricka in en av härskarteknikerna "förlöjligandet" i kommentaren. Hur är jämställd är du egentligen?

Det är kulturbärare som du, som är farliga för demokratin. Din uppfattning är baserad på godtycke och propaganda. Om du läser nedanför i texten så framgår det klart och tydligt att ideologier inte har i ett universitet att göra.

Du får gärna bedriva feminism men inte driva med demokratin.



Av: Pablo Honey ,    Dec 02 2009  kl 17:27
Orsak och verkan
Det kan tyckas märkligt att det endast är män som håller med Bertil Holmlund i hans resonemang - åtminstone om man dömer av kommentarerna.
Om kommentatorerna och artikelförfattaren var kapabla till analytiskt tänkande kunde de klura ut att "genusvansinnet" inte är ett vansinne utan snarare en respons på något. Kanske finns det äntligen så många kvinnor på universiteten att de vågar ifrågasätta den manliga normen inom forskningen och den tysta diskrimineringen av kvinnliga studenter på många institutioner.
Av: Sara Bengtsson ,    Dec 02 2009  kl 16:24
Orsak och verkan
Det kan tyckas märkligt att endast män verkar hålla med Bertil Holmlund - åtminstone de som kommenterat artikeln.
Om Bertil Holmlund själv samt kommentatorerna var kapabla till analytiskt tänkande kunde de tänkt ut att "genusvansinnet" som "ingen vågar ifrågasätta" finns på universiteten därför att det äntligen finns så många kvinnor här att de vågar ifrågasätta den manliga normen inom forskningen och den tysta diskrimineringen av kvinnliga studenter som förekommer på många institutioner.
Av: Sara Bengtsson ,    Dec 02 2009  kl 16:18
Cirkeln är sluten
"Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större."
Av: Ulf Kajermo ,    Dec 02 2009  kl 15:51
Hemligt dokument om genuscertifiering läckt!
Dokumentet om Genuscertifieringen finns att tillgå på denna länk. Läs gärna och tyck till!

http://www.atomer.se/genusnytt/genuscert.pdf

Läs även: genusnytt.se
Av: Pablo Honey ,    Dec 02 2009  kl 11:12
Genusvansinnet
Indoktrinering och politiskt styrd forskning och utbildning hör inte hemma i ett fritt och demokratiskt samhälle- Lägg ner genusvansinnet!!
Av: Robert Ericsson ,    Dec 02 2009  kl 09:40
Inskränkning av den akademiska friheten
Tack för en mycket bra artikel. Det är glädjande att det finns institutionsföreträdare som vågar protestera mot detta fräcka och centraldirigerade försök att inskränka den akademiska friheten som "genuscertifiering" innebär.




Av: Erik Palmgren ,    Dec 01 2009  kl 22:45
Bra Observerat Pablo
Ser det som viktigt att man förhåller sig till verkligheten och inte gör allt till en könskamp. Väljer att dra in upplagor av böcker som varit ett resultat av forskning.
Håller med Pablo H i det som skrivs : "Har Uppsala Universitet infiltrerats av extrem-feminister? Man kan fundera på detta när man bränner Max Scharnbergs forskning på bål.
http://genusnytt.wordpress.com/2009/11/29/forbjuden-bok-om-ritualmord-utlagd-pa-natet/ "

Var det inte även i Uppsala där föreningen BBF startade? Var det inte den föreningen som med Mia och Lizas hjälp via x-pressen knuffade om kull en bra kvinna vid namn Elisabeth Hermon som var väldigt duktig och lämpad som gjorde ett arbete i vardagen.

Det Monica Dahlström- Lannes bidragit med är påståenden och teorier, sabbotage och oförmåga till leverans.
Leroy
Av: Leroy Bengtsson ,    Dec 01 2009  kl 22:30
Mycket bra!
Tack så mycket! Jätte bra atrikel! Jag håller hellt med och skulle säga även att genusperspektivet är oftast hellt irrelevant på ett universitet. Det är mycket tragiskt att man slösar bort så mycket pengar och energi på genusvansinnet istället för att använda de för nyttig forskning.
Av: Ya Krivetko ,    Dec 01 2009  kl 16:02
Lägg ner Humsam?
@Clemens Eson

Idén med ett universitet är att det är helt opolitiskt, fritt och oberoende. Som student och forskare ska du själv söka efter kunskap genom litteratur och forskning. Du skall stödja dina studier genom fakta, hänvisningar och referenser. Karl Poppers falsifikationsmodell ligger till grund för all forskning. Dvs. kan inte resultatet/forskningen falsifieras, räknas den som inte som vetenskap utan kvasivetenskap (dvs. religion/tro/ideologi ).

Genom ovanstående fundament kan man således lägga ner fakulteten för "humaniora och samhälls(kvasi)vetenskap" eftersom den inte uppfyller kravet för vetenskaplig integritet och oberoende.

Av: Pablo Honey ,    Dec 01 2009  kl 15:17
Lägg ner Humsam?
@Clemens Eson

Idén med ett universitet är att det är helt opolitiskt, fritt och oberoende. Som student och forskare ska du själv söka efter kunskap genom litteratur och forskning. Du skall stödja dina studier genom fakta, hänvisningar och referenser. Karl Poppers falsifikationsmodell ligger till grund för all forskning. Dvs. kan inte resultatet falsifieras, räknas den som inte som vetenskap utan kvasivetenskap (dvs. religion/tro/ideologi ).

Genom ovanstående fundament kan man således lägga ner fakulteten för "humaniora och samhälls(kvasi)vetenskap" eftersom den inte uppfyller kravet för vetenskaplig integritet och oberoende.
Av: Pablo Honey ,    Dec 01 2009  kl 14:52
Genusmärkning...
...är något helt annat än att "undervisa om genus" såsom Klemens Eson skriver.

Genusmärkning är att kräva att all undervisning enkom skall baseras på genusperspektiv som enda analysmetod.

Läs på Klemens, läs på!
Av: Karl-Bertil Jonsson ,    Dec 01 2009  kl 14:26
Kvantfysiskt perspektiv på alla forskning
Tänk om den naturvetenskapliga falangen av universitet hade motsvarande makt att diktera att det skulle ställas ett kvantfysiskt perspektiv på all forskning och undervisning som görs inom humaniora! Varför görs inte det, om det nu ska ställas genus-"vetenskapliga" perspektiv inom naturvetenskapliga området?
Av: Jonas Svensson ,    Dec 01 2009  kl 13:18
Tack Bertil!
Måste också tacka dig, Bertil, för att du vågar ta bladet från munnen och stå upp mot de starka genuskrafter som försöker smyga sig in överallt i sammhällskroppen.
Hoppas bara att du ska slippa alltför mycket obehag pga detta, för genusöverheten uppskattar inte att man ifrågasätter deras teorier eller till och med avslöjar sanningen om dem ...men det har du säkert redan fått erfara. Tack för modet att stå upp för sanningen!
Av: Nisse G ,    Dec 01 2009  kl 11:26
Forskare ska vara kompetenta
Vänta nu: Handlar inte detta om att utbildningar ska orientera studenter i de teorier som forskning arbetar med, liksom att ge dem kunskaper att sedan efter eget väljande använda de vetenskapliga teori- och analysverktyg de finner intressanta för den forskningsuppgift de valt. Om det genusvetenskapliga kunnandet ignoreras här får vi sämre orienterade studenter, och det kan väl inte vara ett lärosätes önskan?

Att undervisa om ett genusperspektiv betyder inte att man propagerar för detta. Och underlåter lärare regelmäss att plocka fram dessa teoretiska verktyg och perspektiv behövs det en central styrning för att inte Uppsalas studenter ska gå miste om denna basala och centrala del av samhällsvetenskapen.

Kommentaren ovan om Talibaner visar tydligt att förnuft ej råder i frågan.
Av: Clemens Eson ,    Dec 01 2009  kl 11:23
...snart Emeritus...
...nånting säger mig att Bertil Holmlund snart blivit Professor Emeritus.

...medan sådana som Eva Lundgren, självfallet kommer att fortsätta sin "vetenskapliga gärning".
Av: Karl-Bertil Jonsson ,    Dec 01 2009  kl 10:46
Tack för att du vågar säga detta!
Du har helt rätt, Bertil! Det är oerhört märkligt att så få vågar protestera mot sådana uppenbara stolligheter. Det visar vilken oerhörd rädsla som finns för att stöta sig med statsfeminismen. Tack Bertil för att du vågar säga sanningen! Du är pojken som ropar "Kejsaren är ju naken!". Besök gärna min blogg GenusNytt som handlar om sådant här, www.genusnytt.se
Av: Pär Ström ,    Dec 01 2009  kl 10:17
Uppsala Universitet blivande talibanfäste?
Man kan dra direkta paralleller till talibanernas(ideologi)sätt att inom skol- och universitetsväsendet sprida propaganda och rekrytera studenter.

Feminismen är en ideologi och således har den inget på högskola och universitet att göra. Principerna om fri forskning är kriteriet för att kallas universitet.

Uppsala Universitet är ute på glid och detta har uppmärksammats tidigare: Bo Rothstein, professor i statsvetenskap "Kräver att Uppsala universitet läggs ner"

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_255393.svd

Har Uppsala Universitet infiltrerats av extrem-feminister? Man kan fundera på detta när man bränner Max Scharnbergs forskning på bål.

http://genusnytt.wordpress.com/2009/11/29/forbjuden-bok-om-ritualmord-utlagd-pa-natet/
Av: Pablo Honey ,    Dec 01 2009  kl 08:56

 Kommentera artikeln»


Dagens debattartiklar


00:01 Spåkligt otympligt »
00:01 Vågar Bildt ta en seriös debatt? »
00:01 Medierna gjorde SD till martyrer »


Mer på UNT.se


KONTAKT

Debattredaktör
Maria Ripenberg
E-post: debatt@unt.se



Annons







  Annonsera från 15:-
   Lokus bostad Lokus Jobb Lokus Motor Lokus Köp och Sälj
  Just nu 53810 annonser